Zabudowy samochodów: czym różnią się platforma i rama? [infografika]
Podwozie i rama to dwa typu zabudowy samochodów, które na pierwszy rzut oka nie różnią się od siebie. Tymczasem każda z nich znajduje zastosowanie w innych branżach. Jakie są zalety każdego rozwiązania? Która zabudowa sprawdzi się przy współpracy z wózkiem widłowym?
Cyklicznie kierowane są do nas pytania o różnice pomiędzy ramą i platformą. Jakie korzyści płyną z danego rozwiązania oraz do jakich celów można je zaadaptować? Tym krótkim tekstem chcielibyśmy przybliżyć obie konstrukcje oraz rozwiać wszelkie wątpliwości związane z ich zastosowaniem.
Publikujemy infografikę z wyjaśnieniem oraz zdjęcia.
Podwozie typu platforma
Podwozie typu platforma to furgon pozbawiony ścian i sufitu, który daje niemal nieograniczone możliwości adaptacyjne. Znajduje zastosowanie wśród firm, które wymagają niskiego progu załadunku – do przewozu takich towarów jak sprzęt ogrodniczy, motocykle, kwiaty itp. Stąd wybór tego typu podwozia do zastosowania w nadwoziach LAMBox.
Zabudowa na platformie bardzo dobrze sprawdza się przystosowana m.in do:
- mobilnego sklepu czy ekspozycji,
- pojazdu food truck,
- zabudowy kurierskiej,
- zabudowy LAMBox w wariancie transportowym,
- koniowozu.
Dodatkowo umożliwia zintegrowanie kabiny kierowcy z przestrzenią ładunkową. Na podwoziu typu platforma z dużą regularnością zamawiame są zabudowy niestandardowe, wśród nich np. mobilny gabinet lekarski (cytobus) czy mobilna ekspozycja.
Przykładowe realizacje:
Podwozie typu rama
W odróżnieniu od platformy tego typu zabudowy posiadają wyższy próg załadunku, który umożliwia rozładunek z wykorzystaniem wózków widłowych lub ramp wyładowczych. Są to auta wykorzystywane do przewozu towarów na paletach lub do przewozu elementów o większych gabarytach. Jest to typ najczęściej wybierany do transportu międzynarodowego. Zabudowa skrzyniowa plus kabina sypialna staje się idealnym pracownikiem na lata, który przystosowany jest właśnie do pokonywania dalekich tras.
Zabudowa na ramie bardzo dobrze sprawdza się przystosowana m.in do
- skrzyni z plandeką (tzw. międzynarodówka),
- zabudowy kontenerowej wyposażonej w windę,
- izotermy i chłodni.
Podwozie typu rama jest także bazą do zabudowy w formie autolawety LAMAR Origami.
Przykładowe realizacje:
Rama i platforma – porównanie
Autor: Łukasz Dybalski