Izotermy i chłodnie LAMAR: od czego zacząć konfigurację? [poradnik]
Jaki wariant zabudowy może wspierać określoną branżę? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy pierwszej konfiguracji. Publikujemy przekrojowy poradnik. W podsumowaniu prezentujemy wybrane realizację.
Izoterma czy chłodnia to produkty dedykowane branży logistycznej, FMCG, czy branży cateringowej. Odbiorcami tego rodzaju nowoczesnych nadwozi są dystrybutorzy kwiatów, owoców czy warzyw. Z zabudów w których niezbędne jest utrzymanie określonej temperatury wnętrza chętnie korzysta gastronomia czy duże sieci dystrybucyjne – hurtownicy.
W chwili obecnej transport żywności w tzw. zimnym łańcuchu dostaw, tj. w temperaturze od 2 do 8 stopni C. stanowi duże wyzwanie, przede wszystkim dla zachowania najwyższej jakości przewożonych produktów. Taka konieczność idzie w parze z restrykcyjnymi wymogami sanitarnymi jakie stawia się dystrybutorom żywności, a co za tym idzie producentom zabudów.
Poniżej dokonujemy przeglądu pomysłów na dystrybucję i uzyskanie maksymalnej funkcjonalności w codziennej pracy.
Do przewozu towarów w niskich temperaturach adaptowane są furgony popularnych marek oraz podwozia czołowych producentów takich jak:
- Fiat, Peugeot, Citroen,
- Mercedes-Benz,
- Renault-Trucks,
- Iveco,
- Opel,
- MAN,
- Volkswagen.
Konfiguracja pojazdu – od czego zacząć?
Obok określenia budżetu, który zdeterminuje wybór kierowcy (podwozie lub furgon określonej marki), warto przed zakupem zadać sobie kilka pytań. Na etapie konfiguracji dotyczą one tego:
- Co będziemy przewozić i jaką chcemy uzyskać temperaturę?
- Jakie są gabaryty i waga przewożonych produktów?
- Czy będziemy podjeżdżać pod rampy załadowcze?
- Jakie wyposażenie dodatkowe może podnieść walory użytkowe wnętrza i ułatwi mi codzienną pracę?
W poniższym poradniku chcemy przybliżyć czytelnikowi odpowiedzi na powyższe pytania. Dla lepszej ilustracji pokazujemy przykładowe realizacje: chłodnie, izotermy, furgony z wkładem izotermicznym LAMAR Cool.
Jaką chcemy uzyskać temperaturę?
Przedział temperatur możliwy do osiągnięcia w zabudowach LAMAR mieści się w przedziale od -20 st. C do +30 st. C. Wymagania stawiane przy przewozie np. mrożonek, kwiatów czy cateringu pozwalają dobrać odpowiedni produkt: izotermę, chłodnie lub furgon z wkładem LAMAR Cool.
Poniżej prezentujemy charakterystykę każdego z wariantów pojazdu chłodniczego.
Izoterma | Chłodnia | Furgon z wkładem LAMAR Cool – izoterma i chłodnia |
|
|
|
Zabudowa kontenerowa z agregatem – co możemy przewozić?
W skrótowej formie przedstawia to poniższa tabela. Żeby zapewnić najlepsze warunki przewozu artykułów żywnościowych warto wybrać pojazd z odpowiednim układem chłodniczym.
Izoterma | Chłodnia |
zakres temperatury od 0 st. C do +12 st. C
|
zakres temperatury od -20 st. C do 0 st. C
|
Jakie są gabaryty i waga przewożonych produktów?
Charakter przewożonych towarów wielokrotnie określa rodzaju pojazdu, który kierowca zamierza eksploatować na co dzień. Niewielki furgon sprawdzi się w małym biznesie, do przewozu drobnych towarów czy niewielkich skrzynek. Odbiorca hurtowy przychylniejszym okiem spojrzy na zabudowę kontenerową z agregatem mogącą pomieścić europalety.
Z drugiej strony, o czym ilustrują przykłady zrealizowanych projektów, zabudowę kontenerową można przystosować do określonych wymiarów.
Czy będziemy podjeżdżać pod rampy załadowcze?
Zabudowy kontenerowe do samochodów dostawczych o masie do 3,5 t DMC to produkt dedykowany firmom, których priorytetem jest użytkowanie konstrukcji lekkich, zapewniających dużą ładowność, trwałych, z możliwością dopasowania i doposażenia wnętrza pod konkretne potrzeby. Pytania pada nie bez kozery, bo jeśli zlecenia wymagają podjazdu pod rampy załadowcze, taki typ zabudowy spełni swoją rolę.
Próg załadunku wynosi średnio 1000 mm.
W sposób naturalny wzrasta wtedy ogólna funkcjonalność pojazdu, a przewóz towarów oraz ich rozładunek nie nastręcza dodatkowych problemów. Na co dzień cały proces logistyczny staje się łatwiejszy (jeśli pojawi się dodatkowo winda załadunkowa) i bardziej komfortowy.
Jakie doposażenie wybrać?
W obu zabudowie kontenerowej, ale także w furgonie z wkładem LAMAR Cool możliwe jest doposażenie wnętrza, przez co podnoszą walory użytkowe wnętrza. Prezentujemy wybrane propozycje.
Ściana grodziowa
Dzieli ładownię w zabudowie kontenerowej na dwie niezależne komory. Umożliwia to przewóz towarów wymagających różnych temperatur lub produktów, które należy przewozić oddzielnie. Dla uzyskania określonej temperatury producent zabudów montuje agregaty takich renomowanych producentów.
Zainstalowanie ruchomych półek wraz z drążkami mocowania ładunku poprawia ergonomię wnętrza i komfort sortowania przewożonych towarów.
Zobacz film: jak działa system mocowania drążków
Uchylne schody boczne lub tylne
Praktyczne i wygodne w użytkowaniu – to dwie cechy, które wyróżniają składane schody dostępne w zabudowie kontenerowej. Wykonane ze stali ocynkowanej montowane są przy tylnym zamknięciu
Drzwi boczne przesuwne lub o kącie rozwarcia 180°
Przykład na to, jak ułatwić proces rozładunku i załadunku towarów. Rozwiązanie doskonale sprawdzi się w połączeniu z uchylnymi bocznymi schodami.
Zabudowy międzyosiowe
Realną korzyścią dla kierowcy jest także zmniejszenie zużycia paliwa o min. 5 %. Walory wizualne można podnieść poprzez malowanie zabudowy na dowolny kolor akrylowy lub metaliczny.
LAMAR Cool – nowoczesna technologia przyjazna środowisku
Pojazdy typu furgon można przystosować do przewozu w niskich temperaturach. Szkieletem konstrukcji wkładów izotermicznych są panele typu Sandwich z laminatu poliestrowo-szklanego. Dzięki nowoczesnej technologii wysokociśnieniowego spieniania poliuretanu uzyskano niski współczynnik przenikalności cieplnej. Atutem tej technologii są wysokie właściwości adaptacyjne. Panele doskonale wpasowują się w wewnętrzne poszycie furgonu, co do minimum redukuje zjawisko powstawania tzw. mostków cieplnych. Zapewnia to maksymalną szczelność i niweluje ryzyko wychłodzenia, strat ciepła lub zbytniego nagrzania wnętrza furgonu.
Ciekawym rozwiązaniem zwiększającym użyteczność w transporcie są ruchome półki wraz z listwami mocowania ładunku.
LAMBox z agregatem
Jak ilustruje nasze portfolio, możliwości chłodnicze nie ograniczają się tylko do tych opisanych powyżej. Nadwozie LAMBox to jeden z okrętów flagowych oferty naszej firmy. Posiada kubaturę dochodzącą do 22,5 m3. Jeden z przykładów pokazuje, jakie możliwości chłodnicze można tu zastosować. Należy jednak nadmienić, że agregat pełnił rolę klimatyzacji. Po zamontowaniu dodatkowych zamykanych boksów zabudowa posłużyła klientowi do transportu czworonogów na terenie całej Europy.
Więcej nt. tej realizacji piszemy niżej.
Izotermy i chłodnie, LAMBox z agregatem – przykładowe realizacje
Opel Vivaro – zabudowa izotermiczna dla cukiernika
Zabudowa kontenerowa – izotermiczna, której wysokość nie przekracza 2350 mm posłuży firmie z branży cukierniczej. We wnętrzu ładowni 125-konnego Opla Vivaro zainstalowano agregat chłodniczy do 0 st. C. Klient jest nie tylko dystrybutorem wyrobów cukierniczych, ale także ich odbiorcą.
Więcej o tej realizacji można przeczytać tutaj.
Nadwozie LAMBox – pojazd transportowy z agregatem do przewozu zwierząt
Nietypowa konfiguracja nadwozia LAMBox, która służy obecnie jako środek transportu niewielkich psów po terenie Europy Zachodniej i Południowej. Zwierzęta przewożone są w przystosowanych do tego boksach. Dla podniesienia komfortu przewozu na przedniej ścianie zabudowy, tuż nad aluminiowymi drzwiami przesuwnymi, osadzono agregat gwarantujący osiągnięcie temperatury w zakresie od 0 st. C do 25 st. C. Jak można zauważyć pełni on rolę klimatyzacji.
Dowiedz się więcej o tej nietypowej zabudowie. Wpis jest dostępny tutaj.
Peugeot Boxer – izoterma do przewozu kwiatów
Zabudowa kontenerowa z agregatem w takim wariancie to popularny produkt dla średnich i dużych firm dystrybucyjnych. Lekka konstrukcja z paneli Sandwich gwarantuje wysokie właściwości izolacyjne co zapewnia zachowanie pożądanej temperatury przez min. 12 godzin. Warto zwrócić uwagę na elementy wyposażenia dodatkowego, które zwiększają walory użytkowe pojazdu: drzwi boczne o kącie rozwarcia 180 st., uchylne i składane schody tylne lub boczne.
W poniższej zabudowie ze względu na rodzaj przewożonych towarów konieczne było utrzymanie temperatury 4 st. C.
Zobacz galerię zdjęć tożsamej zabudowy
Opel Movano – zabudowa izotermiczna dla branży gastronomicznej (catering, garmażeria)
Winda o udźwigu 750 kg i drążki mocowania ładunku to charakterystyczne elementy wyposażenia dodatkowego poniższej realizacji. Izoterma z agregatem spełnia swoją rolę jako pojazd dystrybucyjny w firmie oferującej catering i produkty garmażeryjne.
Taki pojazd poddawany jest dokładnym testom w codziennym użytkowaniu, dlatego zastosowane podzespoły i elementy wyposażenia to sprawdzone rozwiązania najwyższej jakości.
Zobacz galerię zdjęć omawianej zabudowy
Izotermy i chłodnie LAMAR Cool – podsumowanie
Nikt nie lubi strat, w jakiejkolwiek postaci. Dlatego dystrybucja żywności z ograniczonym terminem spożycia lub przydatności, preparatów laboratoryjnych wymaga wykorzystania najnowocześniejszych rozwiązań. Trudno tu o kompromisy jeśli w grę wchodzi jakość dostarczanego produktu. Tym, co przemawia jak wykorzystaniem wkładów izotermicznych LAMAR Cool to najlepszy współczynnik przenikalności cieplnej (izotermy K ≤ 0,7 W/(m2K), chłodnie K ≤ 0,32 W/(m2K) ), opatentowana technologia przyjazna środowisku i posiadane certyfikaty (ATP, PZH, TÜV).
Pytanie, jakie powinien sobie zadać użytkownik nadwozia wiążę się z dodatkowym wyposażeniem. Wówczas podnosimy komfort swojej pracy, co w codziennej pracy bywa bezcenne.
Może zainteresuję Cię także: Lamar Cool – wkłady termiczne lepsze niż termos
Autor: Łukasz Dybalski