Zabudowy z klimatem, czyli izotermy i chłodnie LAMAR

W zabudowie termicznej firmy wożą mrożonki, produkty spożywcze, a w mniejszych pojazdach np. wyroby cukiernicze. Jaki wariant pojazdu może wspierać określoną branżę? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy konfiguracji określonej zabudowy. Prezentujemy wybrane realizację.

Izoterma czy chłodnia to produkty dedykowane branży logistycznej, FMCG, branży cateringowej. Odbiorcami tego rodzaju nowoczesnych nadwozi są ponadto dystrybutorzy kwiatów, owoców czy warzyw. Z zabudów w których niezbędne jest utrzymanie określonej temperatury wnętrza chętnie korzysta gastronomia czy duże sieci dystrybucyjne – hurtownicy.

W chwili obecnej transport żywności w tzw. zimnym łańcuchu dostaw, tj. w temperaturze od 2 do 8 stopni C. stanowi duże wyzwanie, przede wszystkim dla zachowania najwyższej jakości przewożonych produktów. Taka konieczność idzie w parze z restrykcyjnymi wymogami sanitarnymi jakie stawia się dystrybutorom żywności, a co za tym idzie producentom zabudów.

Poniżej dokonujemy przeglądu pomysłów na dystrybucję i uzyskanie maksymalnej funkcjonalności w codziennej pracy. Do przewozu towarów w niskich temperaturach adaptowane są furgony popularnych marek oraz podwozia czołowych producentów takich jak Fiat, Peugeot, Citroen, Mercedes-Benz, Renault-Trucks, Iveco, Opel czy Volkswagen.


Konfiguracja pojazdu – od czego zacząć?

Obok określenia budżetu, który zdeterminuje wybór kierowcy (podwozie lub furgon określonej marki), warto przed zakupem zadać sobie kilka pytań. Na etapie konfiguracji dotyczą one tego:

• Co będziemy przewozić i jaką chcemy uzyskać temperaturę?
• Jakie są gabaryty i waga przewożonych produktów?
• Czy będziemy podjeżdżać pod rampy załadowcze?
• Jakie wyposażenie dodatkowe może podnieść walory użytkowe wnętrza?

W poniższym poradniku chcemy przybliżyć czytelnikowi odpowiedzi na powyższe pytania. Dla lepszej ilustracji pokazujemy przykładowe realizacje: chłodnie, izotermy i furgony z wkładem izotermicznym LAMAR Cool.

Jaką chcemy uzyskać temperaturę?

Przedział temperatur możliwy do osiągnięcia w zabudowach LAMAR mieści się w przedziale od -20 st. C do +30 st. C. Wymagania stawiane przy przewozie np. mrożonek, kwiatów czy cateringu pozwalają dobrać odpowiedni produkt: izotermę, chłodnie lub furgon z wkładem LAMAR Cool. Poniżej prezentujemy charakterystykę każdego z wariantów pojazdu chłodniczego.


Izoterma Chłodnia Furgon z wkładem LAMAR Cool – izoterma i chłodnia

 

  • zakres uzyskanych temperatur mieści się w przedziale od 0 st. C do nawet +12 st.
  • grubość drzwi, ścian to 53 mm,
  • grubość sufitu to 63 mm,
  • grubość ściany przedniej wynosi 63 mm,
  • grubość podłogi wynosi 100 m,
  • możliwość instalacji ruchomej ściany grodziowej,
  • integralną częścią zabudowy jest agregat chłodniczy,
  • możliwość instalacji bocznych drzwi o kącie otwarcie 180 st,
  • transport produktów z krótkim terminem spożycia, kwiatów, leków, kosmetyków, owoców i warzyw, produktów mlecznych, żywności,
  • dedykowany dystrybucji na krótkich dystansach,
  • próg załadunku wynosi 1000 mm umożliwiający podjazd i wyładunek przy rampie.

  • zakres uzyskanych temperatur mieści się w przedziale od 0 st. C do -20 st. C.,
  • pozwala utrzymać stały zakres temperatury,
  • integralną częścią zabudowy jest agregat chłodniczy,
  • uzbrojony w grubsze ściany i drzwi kontener z agregatem (do 80 mm),
  • grubość podłogi i sufitu do 100 mm,
  • możliwość instalacji ruchomej ściany grodziowej,
  • dedykowany do przewozu np. mrożonek,
  • przeznaczony do dystrybucji na długich dystansach,
  • próg załadunku wynosi 1000 mm umożliwiający podjazd i wyładunek przy rampie.

  • zakres uzyskanych temperatur mieści się w przedziale od -20 st. C do 0 st. C. (chłodnia) oraz 0 st. C do +12 st. C. (izoterma),
  • nowoczesna technologia przyjazna środowisku,
  • wysoka trwałość i odporność na urazy mechaniczne,
  • możliwość wymiany części poszycia w przypadku uszkodzenia (niemożliwe przy kontenerach),
  • doskonałe właściwości izolacyjne,
  • możliwość korzystania z drzwi bocznych furgonu bez konieczności montażu dodatkowych,
  • niższe koszty utrzymania pojazdu dzięki krótszym okresom pracy agregaty,
  • wszechstronne zastosowania,
  • próg załadunku mieści się w przedziale 545 – 570 mm.

Zabudowa kontenerowa z agregatem – co możemy przewozić?

Jakie produkty spożywcze możemy przewozić wybranym pojazdem? W skrótowej formie przedstawia to poniższa tabela. Żeby zapewnić najlepsze warunki przewozu aartykułów żywnościowych warto wybrać pojazd z odpowiednim układem chłodniczym.

Izoterma  Chłodnia
zakres temperatury
od 0 st. C do +12 st. C 

  • mięso,
  • wędliny,
  • produkty mleczne,
  • kwiaty,
  • inne produkty wymagające stabilnej niskiej temperatury.
zakres temperatury
od -20 st. C do 0 st. C

  • zamrożone i głęboko zamrożone ryby
  • dowolne inne głęboko zamrożone artykuły żywnościowe
  • zamrożone masło oraz inne tłuszcze
  • zamrożone podroby, żółtka jaj, drób i dziczyzna
  • zamrożone mięso
  • dowolne inne zamrożone artykuły żywnościowee.

Jakie są gabaryty i waga przewożonych produktów?

Charakter przewożonych towarów wielokrotnie określa rodzaju pojazdu, który kierowca zamierza eksploatować na co dzień. Niewielki furgon sprawdzi się w małym biznesie, do przewozu drobnych towarów czy niewielkich skrzynek. Odbiorca hurtowy przychylniejszym okiem spojrzy na zabudowę kontenerową z agregatem mogącą pomieścić europalety. Z drugiej strony, o czym ilustrują przykłady zrealizowanych projektów, zabudowę kontenerową można przystosować do określonych wymiarów.

Czy będziemy podjeżdżać pod rampy załadowcze?

Zabudowy kontenerowe do samochodów dostawczych o masie do 3,5 t DMC to produkt dedykowany firmom, których priorytetem jest użytkowanie konstrukcji lekkich, zapewniających dużą ładowność, trwałych, z możliwością dopasowania i doposażenia wnętrza pod konkretne potrzeby. Pytania pada nie bez kozery, bo jeśli zlecenia wymagają podjazdu pod rampy załadowcze, taki typ zabudowy spełni swoją rolę. Próg załadunku wynosi średnio 1000 mm.

W sposób naturalny wzrasta wtedy ogólna funkcjonalność pojazdu, a przewóz towarów oraz ich rozładunek nie nastręcza dodatkowych problemów. Na co dzień cały proces logistyczny staje się łatwiejszy (jeśli pojawi się dodatkowo winda załadunkowa) i bardziej komfortowy.

Jakie doposażenie wybrać?

W obu zabudowie kontenerowej, ale także w furgonie z wkładem LAMAR Cool możliwe jest doposażenie wnętrza, przez co podnoszą walory użytkowe wnętrza. Prezentujemy wybrane propozycje.

Ściana grodziowa

Dzieli ładownię w zabudowie kontenerowej na dwie niezależne komory. Umożliwia to przewóz towarów wymagających różnych temperatur lub produktów, które należy przewozić oddzielnie. Dla uzyskania określonej temperatury producent zabudów montuje agregaty takich producentów jak Zanotti, Thermo King, Carrier.

W furgonie możliwe jest zainstalowanie ruchomych półek wraz z drążkami mocowania ładunku. Taki układ poprawia ergonomię wnętrza i komfort sortowania przewożonych towarów.

Uchylne schody boczne lub tylne

Praktyczne i wygodne w użytkowaniu – to dwie cechy, które wyróżniają składane schody dostępne w zabudowie kontenerowej. Wykonane ze stali ocynkowanej montowane są przy tylnym zamknięciu

Drzwi boczne przesuwne lub o kącie rozwarcia 180°

Przykład na to, jak ułatwić proces rozładunku i załadunku towarów. Rozwiązanie doskonale sprawdzi się w połączeniu z uchylnymi bocznymi schodami.

Zabudowy międzyosiowe

Realną korzyścią dla kierowcy jest także zmniejszenie zużycia paliwa o min. 5 %. Walory wizualne można podnieść poprzez malowanie zabudowy na dowolny kolor akrylowy lub metaliczny.


LAMAR Cool – nowoczesna technologia przyjazna środowisku

Pojazdy typu furgon można przystosować do przewozu w niskich temperaturach. Szkieletem konstrukcji wkładów izotermicznych są panele typu Sandwich z laminatu poliestrowo-szklanego. Dzięki nowoczesnej technologii wysokociśnieniowego spieniania poliuretanu uzyskano niski współczynnik przenikalności cieplnej. Atutem tej technologii są wysokie właściwości adaptacyjne. Panele doskonale wpasowują się w wewnętrzne poszycie furgonu, co do minimum redukuje zjawisko powstawania tzw. mostków cieplnych. Zapewnia to maksymalną szczelność i niweluje ryzyko wychłodzenia, strat ciepła lub zbytniego nagrzania wnętrza furgonu.

Ciekawym rozwiązaniem zwiększającym użyteczność w transporcie są ruchome półki wraz z listwami mocowania ładunku.

LAMBox z agregatem

Jak ilustruje nasze portfolio, możliwości chłodnicze nie ograniczają się tylko do tych opisanych powyżej. Nadwozie LAMBox to jeden z okrętów flagowych oferty naszej firmy. Posiada kubaturę dochodzącą do 22,5 m3. Jeden z przykładów pokazuje, jakie możliwości chłodnicze można tu zastosować. Należy jednak nadmienić, że agregat pełnił rolę klimatyzacji. Po zamontowaniu dodatkowych zamykanych boksów zabudowa posłużyła klientowi do transportu czworonogów na terenie całej Europy.

Więcej nt. tej realizacji piszemy niżej.


Izotermy i chłodnie, LAMBox z agregatem – przykładowe realizacje

Opel Vivaro – zabudowa izotermiczna dla cukiernika

Zabudowa kontenerowa – izotermiczna, której wysokość nie przekracza 2350 mm posłuży firmie z branży cukierniczej. We wnętrzu ładowni 125-konnego Opla Vivaro zainstalowano agregat chłodniczy do 0 st. C. Klient jest nie tylko dystrybutorem wyrobów cukierniczych, ale także ich odbiorcą.

Więcej o tej realizacji można przeczytać tutaj.

Nadwozie LAMBox – pojazd transportowy z agregatem do przewozu zwierząt

Nietypowa konfiguracja nadwozia LAMBox, która służy obecnie jako środek transportu niewielkich psów po terenie Europy Zachodniej i Południowej. Zwierzęta przewożone są w przystosowanych do tego boksach. Dla podniesienia komfortu przewozu na przedniej ścianie zabudowy, tuż nad aluminiowymi drzwiami przesuwnymi, osadzono agregat gwarantujący osiągnięcie temperatury w zakresie od 0 st. C do 25 st. C. Jak można zauważyć pełni on rolę klimatyzacji.

Dowiedz się więcej o tej nietypowej zabudowie. Wpis jest dostępny tutaj.

Peugeot Boxer – izoterma do przewozu kwiatów

Zabudowa kontenerowa z agregatem w takim wariancie to popularny produkt dla średnich i dużych firm dystrybucyjnych. Lekka konstrukcja z paneli Sandwich gwarantuje wysokie właściwości izolacyjne co zapewnia zachowanie pożądanej temperatury przez min. 12 godzin. Warto zwrócić uwagę na elementy wyposażenia dodatkowego, które zwiększają walory użytkowe pojazdu: drzwi boczne o kącie rozwarcia 180 st., uchylne i składane schody tylne lub boczne.

W poniższej zabudowie ze względu na rodzaj przewożonych towarów konieczne było utrzymanie temperatury 4 st. C.

Zobacz galerię zdjęć tożsamej zabudowy

Opel Movano – zabudowa izotermiczna dla branży gastronomicznej (catering, garmażeria)

Winda o udźwigu 750 kg i drążki mocowania ładunku to charakterystyczne elementy wyposażenia dodatkowego poniższej realizacji. Izoterma z agregatem spełnia swoją rolę jako pojazd dystrybucyjny w firmie oferującej catering i produkty garmażeryjne. Taki pojazd poddawany jest dokładnym testom w codziennym użytkowaniu, dlatego zastosowane podzespoły i elementy wyposażenia to sprawdzone rozwiązania najwyższej jakości.

Zobacz galerię zdjęć omawianej zabudowy

Izotermy i chłodnie LAMAR Cool – podsumowanie

Nikt nie lubi strat, w jakiejkolwiek postaci. Dlatego dystrybucja żywności z ograniczonym terminem spożycia lub przydatności, preparatów laboratoryjnych wymaga wykorzystania najnowocześniejszych rozwiązań. Trudno tu o kompromisy jeśli w grę wchodzi jakość dostarczanego produktu. Tym, co przemawia jak wykorzystaniem wkładów izotermicznych LAMAR Cool to najlepszy współczynnik przenikalności cieplnej (izotermy K ≤ 0,7 W/(m2K), chłodnie K ≤ 0,32 W/(m2K) ), opatentowana technologia przyjazna środowisku i posiadane certyfikaty (ATP, PZH, TÜV).

Pytanie, jakie powinien sobie zadać użytkownik nadwozia wiążę się z dodatkowym wyposażeniem. Wówczas podnosimy komfort swojej pracy, co w codziennej pracy bywa bezcenne.

Może zainteresuję Cię także: Lamar Cool – wkłady termiczne lepsze niż termos

Autor: Łukasz Dybalski

Masz pytania? Zadzwoń do nas!